marts 15, 2021
Etisk kaffe er i højsædet nu. Alle ser ud til at drikke specialkaffe, solgt af et etisk risteri, der købte det af en lille landmand i Brasilien ved at bruge bæredygtig praksis. Alle disse mærker, der bliver kastet mod fattige forbrugere, er allerede gået tabt blandt disse mærkelige kaffenavne og oprindelse. Hvad betyder fair trade overhovedet?! Er kaffe ikke bare købt hos en landmand og ristet og så solgt i poser?
Vi ved, at det er en masse information uden klare forklaringer. Og fordi vi er en del af den glade flok, der promoverer etisk og bæredygtig kaffe, satte vi os for at forklare i detaljer, hvad de vigtigste kaffehandelsmodeller er, hvorfor de betyder noget, og hvordan vores handelsmodel er anderledes.
Standard handelsmodel
Lad os starte med det grundlæggende: hvordan fungerer standard kaffehandelsmodellen?
Internationale handelshuse, forhandlere, handlende og nogle store brændere fra Nordamerika, Vesteuropa eller Japan køber kaffen fra producerende lande. Denne kaffe sælges derefter til brændere via forhandlere eller specialiserede importagenter.
I andre importlande er modellen stort set den samme med små variationer. I de nordiske lande foregår handelen direkte mellem brændere og agenter uden at gå forbi store importører. I Østeuropa kommer importen hovedsageligt fra de internationale handelshuse med base i de vigtigste kaffecentre, såsom Hamborg, Antwerpen eller Le Havre.
Fordi kaffemarkedet er ureguleret - hvilket betyder, at der ikke er fastsat nogen minimumspris, har store virksomheder magten til at påvirke priserne. Verdensmarkedet er domineret af fire multinationale selskaber: Kraft General Foods, Nestle, Proctor & Gamble og Sara Lee. Da de er store købere af kaffe for deres forskellige mærker, såsom Maxwell House, Folgers eller Hills Brothers, vil prisen på kaffe svinge afhængigt af mængden af bønner, de køber. Jo mere kaffe de køber, jo højere priser vil de få. Og omvendt, hvis deres efterspørgsel er lav, vil kaffepriserne falde.
Selvfølgelig kan andre faktorer påvirke kaffepriserne, ofte knyttet til vejrets indflydelse på kaffeproduktionen. Hvis der for eksempel er en prognose for tørke i Brasilien, vil priserne stige, da det spekuleres i, at der vil være mangel på kaffeproduktion. Men generelt vil priserne blive pålagt af virksomheder fra importerende lande. Med andre ord af store virksomheder fra velhavende lande i Nordamerika og Vesteuropa – på bekostning af eksportører i producerende lande.
I denne handelsmodel er store virksomheder vinderne. De kan pålægge kaffe lave priser, og kaffeproducenter og eksportører vil konkurrere mod hinanden om at få den billigste kaffe, hvilket fører til lave lønninger i allerede fattige producerende lande. I sidste ende, på trods af løftet om, at frihandel ville gavne alle, er kaffeproducenterne dem, der betaler prisen og knap nok tjener til livets ophold.
Fair trade-modeller og fair trade-mærkeorganisationen
For at imødegå de katastrofale konsekvenser af standardkaffehandelen dukkede nye modeller op for at reducere de negative konsekvenser for små kaffeproducenter. Målet var at etablere en ny handelsmodel, der virkelig ville gavne alle og forbedre producenternes levesituation. Denne model kaldes fairtrade: Producenterne får en rimelig pris for deres kaffe gennem et mærkningssystem.
Fairtrade-modellen blev først udført af Max Havelaar Foundation, oprettet i 1988 i Holland. Efter at mærket blev spredt til 25 lande, blev der i 1997 oprettet en paraplyorganisation: Fairtrade Labeling Organisations International ( FLO ).
Hvordan fungerer fair trade? Mærkningsorganisationen garanterer en anstændig løn til producenterne gennem en fastsat minimumspris – højere end den traditionelle markedspris – og præmier, da forbrugerne betaler mere for deres kaffe. Der er ingen mellemhandlere, der ofte køber fra producenter til lave priser for at sælge kaffen til højere priser på det internationale marked, og dermed give denne fortjeneste tilbage direkte til producenterne.
For at få Fair Trade-mærket skal kaffeproducenterne overholde de standarder, som FLO har fastsat. Disse standarder garanterer forbrugerne, at den producerede kaffe overholder specifikke sociale, økonomiske og miljømæssige kriterier, såsom anstændige lønninger og arbejdsforhold, ingen børnearbejde og så videre.
Fair trade-modeller ser ud til at være et godt alternativ til traditionel handel, men den har mangler. Først og fremmest kan det være en udfordring for små producenter at få certificeringen. De har simpelthen ikke penge til at finansiere alle de ændringer, de bør foretage i deres bedrifter for at opfylde de nødvendige krav. Disse omkostninger øges også, da der er flere certificeringsordninger, producenterne skal overholde.
Den anden svaghed er, at den er forbrugerstyret: Producenterne bliver kun betalt, hvis forbrugerne køber deres dyrere kaffe. Da de fleste forbrugere køber kaffe afhængigt af prisen, og mange ikke er villige til at betale mere, er den faktiske markedsstørrelse for certificeret kaffe ikke stor. Og konkurrencen bliver hårdere, efterhånden som flere og flere producenter tilslutter sig mærkningssystemet. Producenterne vil sandsynligvis se et fald i de præmier, de får. Denne model har således kun en begrænset indflydelse på at ændre den faktiske situation for mindre kaffeproducenter.
Den nye trend: de direkte handelsmodeller
Efterhånden som fair trade-modeller har mødt stigende konkurrence, og dens grænser er blevet mere tydelige, har brændere ledt efter mere effektive og virkningsfulde handelsmodeller. Sådan er den direkte handelsmodel opstået i de senere år.
Begrebet omfatter faktisk mange forskellige handelsmodeller, så det bruges generelt til at henvise til kafferistere, der køber direkte fra landmændene. Mellemhandlere og certificeringsorganisationer såsom FLO er afskåret: præmier betales direkte til producenterne, og et direkte forhold mellem brændere og producenter kan fremmes. Kvaliteten af produktet er også højere, da brændere ved præcist, hvordan kaffen dyrkes og høstes.
Ingen mellemmænd, direkte kontakt med producenter, kaffe af højere kvalitet: det er de tre egenskaber, der adskiller direkte handel fra standardhandelsmodellen. I modsætning til fair trade er der ingen certificeringsordning eller specifikke fastsatte standarder. Alt afhænger udelukkende af tillid og gennemsigtighed. Det kan føre til en større effekt end fairtrade, da brændere kan tale direkte med producenterne og sammen etablere et regelsæt. Normalt er de generelle standarder bæredygtig produktion, minimumspriser over fair trade og hyppig kommunikation og besøg. Direkte handelsmodeller kan således være yderst bæredygtige, hvis begge parter står ved deres forpligtelser.
Men manglen på regler kan også slå tilbage, hvis købere ikke betaler landmændene en rimelig løn, eller landmændene ikke leverer kvaliteten af den kaffe, der er lovet til brænderne. Denne gennemsigtighed har dog et stort potentiale, hvis den bruges effektivt og korrekt, hvilket giver plads til mange forbedringer.
For eksempel kan brændere hjælpe med at forbedre landbrugspraksis ved at lære landmænd mere miljøvenlige, socialt ansvarlige praksisser og evaluere deres produktkvalitet. Ikke-certificerede landmænd kan også være involveret og behøver ikke foretage store investeringer for at få certificeringer af høj kvalitet. Rister har ikke brug for disse certificeringer, da de direkte kan vurdere kvaliteten af kaffen. Direkte handel kan føre til mere bæredygtig kaffeproduktion af højere kvalitet med fair priser for producenterne.
Da der ikke er nogen enkelt model for direkte handel, gør den den meget tilpasningsdygtig til den lokale kontekst og specifikke situationer, hvilket giver begge parter mulighed for at tage fat på de reelle, daglige problemer i samfundets virkelighed. Rister kan derefter dele disse problemer med deres forbrugere og øge deres bevidsthed om den effekt, de kan have med en enkelt kop kaffe.
Direkte handel kan således garantere forbrugerne et produkt af høj kvalitet, der kan spores tilbage til dets oprindelsessted. De kan kende til produktionsprocessen, bøndernes levesituation, kende den nøjagtige værdi af deres kaffe, og hvorfor de betaler en højere pris.
Denne model kan fremme bæredygtighed i kaffeindustrien og skabe værdi i hele forsyningskæden, fra producenter til forbrugere.
Vores Impact Trade
Derfor besluttede vi at udvikle vores Impact Trade- model, der tager det bedste fra både fair og direkte handelsmodeller. Vores Impact Trade er i sin kerne en direkte handelsmodel, men taget et hak videre, med direkte investeringer i lokale projekter for at få en stærkere, varig indvirkning på lokalsamfundene. Du kan læse mere om her .
Det er en direkte handelsmodel, fordi:
- vi køber direkte fra små landmænd
- vi kan sikre kvaliteten af bønnerne gennem jævnlige besøg og kontakt med landmændene
- Vi har sociale, økonomiske og miljømæssige standarder for kaffeproduktion
- vi betaler fair priser over standardprismarkedet til producenterne
- vi opbygger et tillidsfuldt forhold til landmændene
Men det er mere end det, fordi:
- vi investerer en del af vores overskud i lokalsamfundene for at styrke dem gennem projektudvikling, så vores indflydelse er større
- vi forsøger at give varige løsninger på rodproblemer, der vil forbedre producenternes situation på lang sigt, og ikke kun gennem rimelige lønninger, der kun kan påvirke på kort sigt
Vores mål er at finde modeller, der ikke vil udnytte eller accentuere globale uligheder, i håb om at andre virksomheder og forbrugere også vil slutte sig til bevægelsen, så vi sammen kan opbygge en mere bæredygtig og etisk kaffeindustri, der gavner kaffeproducenterne mere.
Forbrugerne kan også bidrage
Handelsmodeller og certificeringer kan være en håndfuld at forstå, men de er vigtige for at ændre ting. Fordi de er grundlaget for kaffeindustrien og involverer alle de vigtige aktører, er de også der, hvor påvirkningen er størst. Ved blot at købe kaffe fra et etisk risteri med en alternativ handelsmodel, gør vi faktisk en stor forskel i kaffeproducenternes liv. Især når alle disse små køb forstærkes på længere sigt, og flere og flere slutter sig til bevægelsen. Så næste gang vi står i et supermarked, eller leder efter en ny kaffebar, så lad os bruge et par sekunder på at læse om, hvor kaffen kommer fra, og hvordan den er blevet handlet, inden vi køber. Det kan ændre nogens liv, selvom det er på den anden side af planeten. Det kan du også gøre nu ved at tjekke vores webshop og støtte de små producenter, som er kernen i vores Impact Trade-model, ved at købe deres kaffe.
oktober 17, 2024
Impact Roasters is refining its organic practices by no longer pursuing official organic certification for its Ethiopian coffee. The decision stems from the increasing bureaucracy around certification, which detracted from focusing on sustainability and responsible sourcing. Despite the lack of formal certification, their coffee remains organic in practice, as farmers still use traditional methods without harmful chemicals. Impact Roasters continues to work directly with Ethiopian farmers, ensuring high quality, ethical coffee without compromise.
For more details, visit Impact Roasters’ blog.
april 25, 2023
A perfect cup of coffee starts with the right grind size, which influences the extraction rate and flavor profile. Using the wrong grind size can lead to under-extraction, resulting in a weak and sour taste, or over-extraction, causing bitterness. Understanding the relationship between grind size and brewing method is essential. Coarse grinds work best for French press, medium-coarse for pour-over, medium for filter coffee, and fine grinds for espresso. However, adjustments may be needed based on equipment and bean type, particularly when brewing with Ethiopian beans. Experimenting will help you find the ideal balance for a flavorful cup.